Konstruktion, byggare mm

xiqeKonstruktör: Osborn Ralph (Göteborg) 1978. Enligt uppgift är 12 st exemplar byggda medsamma skrov, men med olika inredning. Detta är skrov är nr 10 och är det enda helt varvsbyggda enligt uppgift från HMI.

BYGGARE
Halmstad Mekaniska. Industri AB, Halmstad / Sverige

INTYG, CERTIFIKAT OCH UNDERLAG FÖR BÅTEN
Inregistrerad i sjöfartsregistret som fritidsmotorskepp med namnet AMANDA OF SWEDEN. Registreringsbokstäver SFE2343
Skrovet är tillverkat av stål, 5 mm under vattenlinjen, 4 mm ovan vattenlinjen. Undersidan av kölen 12 mm, sidorna 6 mm. Kölen är typ långköl, med 5,3 ton ingjutet bly.Lyftöglor i däcket. Skrovet är sprutgalvaniserat ovan vattenlinje. Under vattenlinjen är skrovet målat med Interprotect. Botten är behandlad med International antifouling

Skrovet för övrigt är målat med: Ovan vattenlinje: International Perfection, kulör: Mauritius Blue F991, Vattenlinje: International Perfection kulör: Off white A192,- Däcket: International Perfection Cream S070Insidan
av skrovet är sprutat med ca 50 mm poly-uretanskum. Snickerierna är utförda av professionella snickare i förstklassig mahogny. Alla dynor är handsydda för bästa passform. Delvis ny klädsel år 2007. Däcket är täckt med gummimatta, ”Treadmaster”.

Snickerierna är utförda av professionella snickare i förstklassig mahogny. Alla dynor är handsydda
för bästa passform. Delvis ny klädsel år 2007.