England sommaren 2019

En resa att minnas!

Bilder och lite minnesanteckningar från vår fantastiska och roliga resa runt England

Ett stort tack till alla ni som gjorde detta möjlig. Besättningen byttes varje vecka eller var fjortonde dag.

Vädret var med oss, som vi kan se på bilderna här nedan. Vinden var bitvis lite svag och strömmarna lite väl starka så vår gamla gröna Volvo Penta har gjort ett bra jobb.

Många är oroliga att gå över öppet hav och undrar över detta. Vi upplevde inte att det var jobbigt men en bra väderrapport är ett måste. Vi använder Windy Pro och SMHI för detta och har då kunnat planera våra etapper utan att överraskas av dåligt väder.

Så här blev rutten. Totalt 2300 nm

Vi startade från Gullholmen söndagen den 2 juni och var åter den 23 augusti. Nästan 3 månader.

Vårt första mål var att segla över Nordsjön mot Inverness

Ombord på Amanda fanns vid start: Janne Utbult, Bennet Thörner, Pelle Florén och jag själv Gillis

Amanda i hemmahamnen Gullholmen före avresan

2 Juni – Mot Skottland

Glada pojkar som tar farväl av Gullholmen och Sverige

Skotska flaggan hissas

Så här lugnt kan det vara på Nordsjön.

Den 5 juni kom vi fram till Skottlands ostkust. Vårt första mål var att komma till Peterhead. Här var vi inte välkomna, -”detta är en fiskehamn”-sa hamnkaptenen som vi anropade på VHF´n. Det var bara att segla vidare och nu till Macduff. Macduff är en också en fiskehamn men kanske lite mindre, en dagsresa från Inverness.

Som syns på kartan är infarten till den skyddade hamnen en skarp 90-böj. Med lite medsjö in i första hålet var det att gira dikt babord och full back för att vrida Amanda i rätt riktning.

Det kändes bra att komma i hamn och få sträcka på benen efter 4 dygn till sjöss. Pelle lämnade oss för att åka till Aberdeen för att jobba!

Karta över hamnen

Vi ringde hamnkaptenen och fick besked att det fanns plats för Amanda. Han stod vid kajkanten och hjälpte oss att förtöja på rätt plats. Vi fick en plats i den inre hamnen som på kartan heter ”Princess Royal Basin”. Svårt att se det kungliga i detta.

Båten påverkades av tidvattnet så ibland fick vi klättra på såphala stegjärn infällda i kajstenen för att komma upp på kajkanten. Skillnaden var ca 4 m mellan ebb o flod.

Här är vi mitt mellan lågt och högt vatten. Den infällda stegen syns i bakgrunden

Ett besök han vi med på Cragganmore Distillery. Detta låg ca 1 timmas bilfärd från Macduff. En taxi beställdes och färden kunde börja. Vi var 3 st passagerare som fick guida taxichauffören (en något förvirrad kvinna) som aldrig hade varit i denna delen av världen??? Vi frågade inte om hon hade körkort. Det var tveksamt med tanke på hennes körstil. Resan gick trots detta bra och med hjälp av Mr Google och hans maps hittade vi fram och tillbaka.

Den 7 juni tidigt på morgonen lämnade vi Macduff och satte kurs mot Inverness

Macduff i morgonsol.

Vad gör man när Amanda går på autopilot och sköter sig själv? Jo man talar med omvärlden via sitt sociala media. Detta tar tid då det inte är så lätt med internet på nordsjön.

Janne o Bennet gör allt för att fånga internetsignalerna i varsin padda/telefon

Väl framme i Inverness firade vi med ett glas whisky.

Janne och vi andra är välförtjänt av en landgångare
Så här bra låg vi i Inveerness Marinan. Nu åkte vi med tidvattnet på en pontonbrygga och slapp hala järnpinnar.

I Inverness mönstrade Bennet av. Janne och Gillis väntade på sina respektive, Katarina och Eva, som skulle komma till Inverness med flyg från Stockholm resp. Göteborg den 10/7.

Janne och jag skulle fick 3 dagar att vila och upptäcka Inverness

Här cyklar vi längs floden. Det regnade en liten skvätt varje dag.

Slussarna inspekterades. När var de öppna? Svaret var någon timma före och efter högvatten. Bilderna visar lågvatten så här var det stängt. Vi fick en slottid av slussvakten som vi skulle passa till vår ankomst kommande dag.

Slussen mellan havet och Caledonian Canal
Slussigången

Ingången till slussen var rätt besvärlig då det var strömt när vi skulle angöra. Det gick bra, men jag lärde mig något inför kommande resa i dessa strömmande vatten.

Vi gjorde många trevliga utflykter med cykel och promenader dessa dagarna. Marinan bjöd oss på fest en dag då man hade en kappsegling med grillavslutning.

Det fanns tid att besöka några pubar. Så kul hade vi det!

Inverness är en relativt stor stad med många affärer. Att besöka en butik med skotska kläder var en upplevelse.

Givet fick vi byta till rätt kostym. Svårt att välja rätt mönster.

11 Juni – Startar vår färd i Caledonien Chanel genom Skottlands högland.

Katarina och Eva är ombord och det skall nu slussas. Tror att det var totalt 26 st i hela kanalen mellan Inverness och Fort William.

Resan på kanalen tog oss 5 dagar. Den 15 /6 slussade vi ut i havet vid Corpach (Fort Williams)

Det gick bra utan några missöden

Hela kanalresan hade vi sällskap av en Dansk Malöbåt, med namnet SISU. Ett trevligt gäng där vi bjöd in varandra på en drink före maten.

Vår position genom alla slussarna. Först SISU och sedan Amanda.

Slussningen var relativt enkel utan missöden. Långa lätta tampar i för och akter med en person vid varje ända visade sig vara ett vinnande koncept. En person gick på kajkanten och la fast linan.

På styrbordssidan av slussen är det minst ström. Slussar upp.
Katarina håller in aktern.
Janne sköter förtampen och Eva är på kajen.
Strömmen vid uppslussning syns tydligt på bilden
Just nu regnar det inte men temperaturen är inte sommarhet.
Vattnet rinner över kanten på slussporten
Tröttsamt att slussa. Vila skall man göra på sin frivakt.

Efter första trappan kom vi ut i Loch Ness

Inget odjur. Tyvärr massiv dimma på Loch Ness
Slottsruinen Urquhart vid Dochgarroch Loch Ness
Ruinen är ett tomt skal
Kan vara Ben Nevis. Skottlands högsta berg med sina 1300 m.
När dimman lättar ser vi snö på toppen av Ben Nevis.
Det var bitvis mycket vackert längs vår färd i kanalen och alla sjöar
Bitvis var kanalen rätt smal.

14 Juni – Nu är vi framme vid Corpach/Fort William

Fish and ships på pub i Corpach

15 Juli – Lämnade vi det trygga kanallivet och störtade ut i det vilda havet, runt Hybriderna. Första färden gick från Corpach till Tobermory

Fyr Corran Point på vår vägen mot Mull. Ett smalt sund mellan Corran och Onich.

Väl framme i Tobermory på ön Isle of Mull. En av de större öarna på inre Hybriderna. Regnet kom i kapp oss även denna dag.

Tobermory hamn
Delar av hamnen vid ebb

Här visade det sig att det fanns ett litet fint whisky destilleri

Maltpanna
En go gubbe efter minst 3 glas med god whisky kl 10 på morgonen

Efter denna tidiga whisky provning gick Eva och jag på en liten promenad. Vi träffade en trevlig dam som visade oss lite av allt det vackra i hennes hembygd. Blommor, hedar, kreatur, gamla byggnader….

Orkideer på en äng vid viken som kallades ”bloody bay” efter ett blodigt slag mellan de skotska klanerna på 1400-talet
Detta är en fin symbol för Skottland

”The Bloody Bay”.
När vi var där så var det riktigt trevligt och vackert.
Alla hus är inte målade i en diskret färg.

17 Juni – Startar färden mot Oban

Lismore, ytterligare en vacker vit fyr på vår väg mot Oban.

18-19 Juni – Oban

Vy över Oban
En bra plats på ponton i Oban Transit Marina

Vackert väder och vi gick på en långpromenad. Besökte den katolska kyrkan, ”Roman Catholic Cathedral”. Om vi fattade det rätt bestod församlingen av max en handfull personer. Konvertering från protestant till katolik var ingen lätt uppgift för påven även om han skänkte en stor katedral till skottarna.

Vandringen gick vidare till en herrgård/slott

Dunollie Castle
Utsikt över inloppet till Oban
En kopp kaffe smakade gott på cafét vid Dunollie

Det är märkligt detta med tidvatten

Dagens lång promenad avslutande vid ett monument ovanför staden. McCaig´s Tower, 72 m över havet

McCaig´s Tower.

Oban´s destilleri blev avslutningen innan middag och en välförtjänt vila i båten

Även whisky från Oban var helt OK

19 Juni – Tiden går for. Janne och Katarina lämnar oss. Buss och flyg till Sverige för att fira midsommar.

Tack för denna gången.

19 Juni – Vi lämnar Oban Marina och lägger oss på grannön Kerrera

Kerrera, den gröna ön
Här köpte vi mjölk, ägg och kött direkt från bondgården på ön.
Gården där vi handlade mjölk, ost, ägg och kött
Långa promenader på denna vackra ö i ett hav av ormbunkar.
Bedårande vackert
En bagge med 4 horn. Mutant??
Denna typen av får fanns det gott om på ön

21 Juni – Resa till fågelön Staffa

En morgontripp till Dunstaffnage Marina med buss från Oban skaffade vi reservdelar till färskvattenpumpen som gått sönder och ett papperssjökort som vi kända att det var bra att ha för bättre överblick. Därefter köpte vi biljetter till en dagsutflykt till ön Staffa

Vi tog färjan från Oban till Craignure på Mull´s nordostsida. Här stod en minibuss som tog oss på en mycket liten och slingrig väg till öns sydvästsida, i sundet mot ön Ulva. En mindre båt körde sedan ut till ön. Resan tog 3 timmar.

Ännu en fin bild på Lismore när vi passerar med färjan från Oban
Vackert landskap på väg till Chaolais där båten väntar på oss
Påväg ut till Staffa
Delfiner intill båten när vi närmar oss Staffa
Staffa har egendomliga basalt pelare
Fingal´s Cave
Basaltpelarna är 5-, eller 6-kantiga och ser utom om de var nerkörda i havsbotten med pålkran
Kajen som man lägger till vid är inte stor och strömmen är kraftig. Båten väntar på svaj medan vi är på ön.

Nu skall vi få se lunnefågel. Hundratals fåglar och vi kom mycket nära.

Fantastiska fåglar
Lunnefåglar vid sitt bo i marken

24 Juni – Tillbaka till Oban Transit Marina

Leader från SXK ligger i Oban och väntar på elever. Nu hemmahörande i England

Vi väntar på nästa gäster som är Reidar, Christin och Oskar

Familjen Källström anländer till Oban.
Ett PUB besök på en av Oban´s alla pubar

25 Juni – Tidigt på morgonen mot Jura

Ett stim av delfiner följer oss under minst en timma. Underbar syn när de leker framför båten, underbåten och vid sidan. På rygg och på mage.
Nu kunde vi prova vår nya spirbom

Bra planering är nödvändigt när man färdas i vatten med starka strömmar.

Corryvreckan i slackvatten. Inga jättevågor här!!!!
Mellan Jura och Scarba
På väg mot Jura

25 Juni framme vid Jura

Det första vi ser när vi kom till ön var ett whisky destilleri

Vi ligger på boj i viken utanför Jura kaj. Vattnet var kristallklart men iskallt

Naturen kan vara som en tavla Fotot är taget från ankarplatsen i viken innanför
Eileen nan Gabhar. Fyren på fotot står på ön

26 Juni-Gigha -Ardminich

Stranden, piren med ön Eileen nan Gabhar I bakgrunden

På stranden nära kajen finns en liten restaurang. Här serverade man nyfångad hummer

En varm hummer per man med goda såser och potatis, gott

Sommaren har kommit till Skottland
Magiskt!!

Ajajj, Var finns solkrämen??? Kanske försent!

27 Juni – Campbeltown ligger på ett näs ”Scotland Peninsula of Kintyre”

Hamnen i Campbeltown

Trollhummer som vi fick av båtgrannen i hamnen

Trollhummer

27 Juni – Campbeltown´s destilleri Springbank

Springbank-ännu ett whisky destilleri

Här mältade man själva sitt korn
Lagring av whisky

28 Juni – Arran / Lamlash

Härlig segling mot Arran

Amanda sköter sig själv och besättningen har studiestund
Fyr på Pladda

29 Juni Arran

I viken mellan Lamlash och ön Holy Island låg vi på boj. I land tog vi en buss till Brodrick som är ett färjeläger. Buss till Brodrick Castle.

Arran och Brodick Castle stod som förlaga till Tintins ”Den svarta ön”

Brodick Castle
Här var det ett bröllop i parken utanför slottet.
Bröllop i regn betyder tur för de lyckliga tu.

Ön har många hjortar eller hade, då väggarna i slottet var prydda med hjortskallar. Slottet användes som jaktstuga åt Engelska kungligheten och ägs av hertigen av Hamilton.

Jakttroféer Många av Arrans Hjortar hänger på dessa väggar

Hem från Brodick Castle missade vi bussen till Brodick färjeläger. Det var bara att gå. Gick förbi ett litet ölbryggeri och en restaurang. Här gjordes även vackra läderarbeten. By, Cladach, har säkert tillhört slottet en gång i tiden

Tillbaka till båten efter en heldag på land

The Holy Island. Ett buddistiskt centrum.

30 juni-TROON

Nu är det så att tiden för familjen Källström närmar sig slutet. Buss och flyg till Linköping.

Nästa besättning är Anita och Urban som vi hämtade här i Troon

Familjen Källström tar farväl och lämnar oss i Troon för färd till Sverige
Anita och Urban

1 Juli – Från Troon till Stranraer

Det blåser bra när vi lämnar hamnen i Troon. Vinden och vågorna ligger på hamninloppet så det blir att Amanda doppar näsan rejält i vågorna. Det blev en tuff start för den nya besättningen. Dingen som vi hade på släp välte och förvandlades till u-båt. Efter lite slit fick vi bundit upp den mot aktern. Det blåste en bra kuling hela vägen in till Stranraer.

Det blåser en kuling

2 Juli-Stranraer

Vädret lugnade sig efter en dag i hamnen

Hamn i Stranraer

Det fanns tid att göra den lilla staden. Här fanns allt från slott och säckpipor

3 Juli Vi lämnar Skottland och går över till Nordirland, Belfast/Bangor

Corsewall Point. På väg från Stranraer till Belfast

Vi tog tåg från Bangor Marina till Belfast. Gick runt i staden och givet ett besök på en pub med gamla anor ”Crown Liquor Saloon”.

Vi missade tyvärr utställningen på skeppet Titanic som var byggt här i Belfast på varvet H&W. Vi såg minnesstenar med alla namnen som inte klarade förlisningen. Det var många namn och även många svenska namn på stentavlan

Tåg till Belfast
En anrik pub i Belfast-The Crown Liquor Saloon

4 Juli Ardglass

Nu lämnade vi Belfast för att ta oss vidare på vår färd runt Brittiska öarna. Näst hamn blev Ardglass, Nordirland.

Ardglass Marina
Sjömärken är fast förankrat i berget/grundet

Vi gick in vid högvatten och 6 timmar senare fanns ingen vatten kvar!

0,0 m under kölen
Vi står på botten

5-7 Juli – Dun Laoghaire/Dublin Irland

Nu har vi kommit till Irland. Den största marina vi legat i. Vi låg här i tre dagar för byte av besättning och en av dagarna tog vi tåget till Dublin.

En stor hamn, mycket välordnat,

Nu lämnar Anita och Urban båten för färd till Sverige, Varberg och Piteå

Anita o Urban tar farväl!

Nästa besättningspar står på perrongen, Lisa o Gusten.

Lisa o Gusten tar plats i båten
Besök på Old Library i Dublin
Lång kö för att se ”The book”

Besök i en affär med bara stickade kläder

Olika mönsterstickningar på bl.a tröjor. Antar att det är som för skottarna och deras rutiga klanmönster.

8 Juli Arlow

Vi lämnade Dublin tidigt på morgonen för att få medström till Arlow

Tidig morgon tar vi farväl till Dublin


9 Juli Killmore Quay

Kilmore Quay på södra Irland. Ön i bakgrunden är Saltee Isle.
Atlanten och Irländska sjön möts här.
Amandas plats i hamnen

10 juli Fågelön Saltee Isle

Fantastisk ö med Atlanten på sydsidan och Irländska sjön på norrsidan
Puffins ”Lunnefågel”
Sillgrissla och Tordmule
Tretåig mås och stormfågel
Sulor an mass
Aldrig fel med lite fika

12 Juli Nattsegling till England

Lands End

13 Juli Newlyn/ Penzance

En liten hamn där vi fick ligga utanför 2 st skrotfärdiga fiskebåtar

14 Juli Falmouth/Penn Dennis

Pelle o Fia kommer ombord
Fin makrill som en båtgranne gav mig
Prolific är byggd på Orust-Hälleviksstrand

15 Juli Plymouth

Vy över floden

16 Juli Salcombe

I Salcombe låg vi på boj. Bilden visar en pir som är synlig vid ebb.

17 Juli – Dartmouth

Lisa och Gusten lämnar oss för resa hem till Sverige via London

18 Juni – Weymouth

Vi väntar här på slussning och broöppning in till hamnen.
Bilden tagen ut ur hamnen

20 Juni – Poole

Segling med kapell. Blåser 10m/s och vi gör nästan 9 knop på en brant slör.
Vi närmar oss Poole
Amanda var inte den största båten här i Poole.

21 Juli – Isle of White

Västra delen av ön Isle of White
I Cowes Marina. Här var det kappsegling med 8;or
Fantastiska båtar med mycket fernissa och mahogny.
Fia och Eva njuter av en GT och utsikten av alla grabbar som viker segel på bryggan

22 Juli – Sparkes Marina i flodmynningen till Chichester.

Pelle styr Amanda med fast hand mot Chichester Channel-Sparkes marina.
Tillslut kom vi fram och det blev middag även denna dag.
Det gäller att navigera rätt mellan alla pinnar
Var tog allt vatten vägen??

23 Juli – Brighton

Brighton
Ett mini Liseberg men med bad

24 Juli – Eastbourne

25 Juli – Mot Dover

Frivakten skall man använda på ett bra sätt. -Detta gör Fia!
Bleke och varit. Pelle passar på att ta sig ett dopp.
Dovers vita klippor

26 Juli – Dover

Plats i den Västra bassängen
Dover Castel
Utsikt från Dover Castel över hamnen

27 Juli – Ramsgate/London

Vi tog tåget till London
Väntar på lunch i Westminster Covent Garden

28 Juli – Ramsgate

Fia, Pelle och Eva lämnar Amanda
Nu mönstra Göran på.

29 Juli – Dunkerque Frankrike

Dunkerque. En ny stad efter andra världskrigets bombningar.
Minnesmonument från evakueringen våren 1940.

31 Juli – Zeebrugge Belgien

En nöjd kapten

1 Augusti – Scheveningen södra Holland

Kustbevakningen.
Ett besök!
Alla papper i ordning.
En mycket trång hamn. Här skall man backa in på anvisad plats. Detta för brandrisk??

Även Holland har god öl när den är kall.
Pampig entre till Mauritshus, konstmuseum med bl.a Rembrandt
Tavlorna var som foton

3 Augusti – IJmuiden

Ingen mysig badort. Tung stålindustri i flodmynningen till Amsterdam.

4 Augusti – Noordzeekanaal mot Amsterdam

Amsterdam Marin med tung båttrafik. Nära till Amsterdam centrum

5 Augusti – Amsterdam

Göran lämnar Amanda. Färja till centralstation, tåg till Schiphols flygplats och flyg till Göteborg.
Cykelställ vid centralstation

5 Augusti. Nu kommer Eva och Ann till Amanda

6 Augusti Lämnar Amsterdam och går in i Markmeer

6 augusti – Lelystad

En holländsk Ostindiefarare-Replika.

7-10 Augusti – Stavoren

Här hände det som inte får hända- Backen fungerade inte…..

Kilen mellan axel och propeller är av!
Ny kil tillverkades och propeller monterades tillbaka.
Amanda tillbaka i vattnet. Här är det sött vatten.

9 Augusti

Ann i regn som hämtar den långa trasseltampen som fastnade och vi fick lämna vid kajen.
Här förbereder man sig för kappsegling med holländska centrebordsbåtar-klipperaark??.
God öl!

10-11 Augusti

Ann lämnar Amanda

Nu kommer en storm, 27 m/s..

Inte lätt att komma ombord
Alla tampar och förtöjningsstolpar höll.
Annika o Åsa anländer för att mönstra på Amanda

12 Augusti – West Terschelling

En underbar segling till ön Terschelling på ett grunt hav. Här gick vi på grund…. Verklighet och sjökort stämde inte. Man skall alltid lita på verkligheten. FOTO??????

Vi tog en cykeltur på ön. Annika och Åsa badade i jättevågor medan Eva och jag tog en pilsner på den lilla strandbaren.

Gott med en IPA på uteserveringen på stranden, men blåsigt.
Ljungen var i fullblom och luktade gott.

13-14 Augusti Nattsegling till Cuxhaven, Tyskland

15 Augusti – Mot Brunsbuttel. Kiel kanalen början

Den lilla slussen!
Trafikledningen där man övervakar all trafik in/ut till/från kanalen
Slussporten

Resan på kanalen som är 10 mil lång tog ca 8 timmar. Vi var ganska trötta och uttråkade efter denna resa. Hittade en lite hamn vid slussarna, Holtenau

Nu är vi i Kiel kanalen på väg till Kiel. Mötte ett antal större lastfartyg

16 Augusti – Söndeborg, Danmark

Nu startade vi tidigt från Tyskland, Kiel för att gå till Söndeborg.

Seglade i god fart på en bidevind babordshals hela vägen. Detta gjorde att vi fick väja flera gånger för mötande båtar på styrbordshals och öppen vind..

En fantastisk liten by med bra kaj, inget tidvatten som besvärade oss.

Vi vandrade upp i byn och hittade ett torg med några uteserveringar. Levande musik gjorde inte maten sämre.

17 Augusti – Fredricia

Amanda ligger nu i gamla hamnen i Fredricia

Bakom Amanda på bilden ligger en mycket vacker ombyggd dansk fiskebåt vid namn Viking från Oxelösund. Det visade sig att det var vänner till Amandas förra ägare, Börje. Deras slutmål med resan från Oxelösund var Donsö där båten skulle ligga under kommande vinter. Vi träffad båten även på Tunö där jag fick tillfälle gå ombord.

Åsa och Annika tar farväl på morgonen den 18/8

Vi kom på eftermiddagen till Fredricia och la oss i den gamla hamnen som vi kände till från förra året. Här skulle Annika och Åsa lämna oss efter en vecka på Amanda. Tiden går fort. Eva och jag skall nu ta oss till Gullholmen såg fort som möjligt utan att segla i mörker.

18 Augusti – Tunö

Tunö är en lite semesterö med en mysig liten hamn. Under semestertid kan det vara svårt med plats i hamnen. Vi besökte byns rökeri samt köpte grönsaker i ett obemannat stånd vid vägen, hög mysfaktor.

Här låg vi i 2 dagar för att vänta in rätt väder.

Motorväg på Tunö?

20 Augusti – Bönnerup

Hamnen var nästan tom. Svenska och Holländska flaggan sitter fast i granstolpen så det blåser alltid sydvästlig vid för dessa flaggor

21 Augusti – Läsö Vesterö

Även här var det glest med gästande båtar

22 Augusti – Källö Knippla, Sverige

Vi bestämde oss att sticka till Sverige trotts att den sydvästliga vinde på 10-15 m/s. Vi gillar inte plattläns. Amanda gränder sig fram genom vattnet när vågorna och vinden kommer bakifrån.

Det gick bra även om Gillis arm fick en omgång av allt styrande i den bitvis höga sjön.

23 Augusti – Gullholmen

Bära eller brista nu skall vi hem. Vädret var inte det bästa vind sydväst 13-16 m/s. Inomskärs genom Albrektssunds kanal och Marstrandsfjorden genom bränningar och skär. Syd om Yttre Vannholmen och med sikte på Kyrkesund. Det fräste omt båten och vi gick fort fram. Jobbig sjö Tjörn och grunder tycktes vara alldeles inpå oss.

Lugnt kom vi in i Kyrkesund där vi kunde äta en macka, mm.

Snart vid Måvholmen i Källö Fjorden
Hemma i hamn på Gullholmen/Härmanö

Pelle kom och mötte oss på sjön vid Gullholmsrännan vid Sverker bådan.

Det var en härlig syn med Pelle som vinkade och hälsade oss välkomna hem till Sverige.

Vi får ännu en gång tacka alla som delat denna fantastiska resa med oss.

Hälsningar från Eva och Gillis